Poate că ai auzit tot mai des expresia „jucării STEM”, dar nu e foarte clar ce înseamnă și de ce toată lumea vorbește despre ele. Par simplu niște jucării cu roboți, experimente sau construcții. De fapt, ele fac ceva mult mai important. Îl ajută pe copil să învețe lucruri serioase, dar prin joacă și curiozitate, nu prin teme și fișe.
Copiii au oricum o mulțime de întrebări. „De ce cade mingea?”, „Cum pornește becul?”, „Cum se mișcă roboțelul?”. Jucăriile STEM pornesc fix de la aceste întrebări și îi lasă pe cei mici să descopere singuri. Nu mai este doar „uite jucăria, joacă-te”, ci „hai să vedem ce se întâmplă dacă…”. Iar acel „dacă” face toată diferența.
În plus, trăim într-o perioadă în care matematica, tehnologia și științele sunt tot mai importante la școală și în meseriile de mai târziu. Nu trebuie să îți împingi copilul spre o anumită carieră, dar îl poți ajuta să se simtă mai sigur pe el atunci când se va întâlni cu aceste materii. Jucăriile STEM fac exact asta. Îi dau ocazia să „guste” din matematică, logică și experimente încă de mic, într-un mod prietenos.
Și mai este ceva. Jucăriile STEM nu sunt doar pentru „copiii foarte deștepți” sau „pasionați de știință”. Sunt pentru orice copil curios, care vrea să atingă, să combine, să construiască, să strice și să repare. Adică pentru aproape orice copil. Iar tu, ca părinte, poți deveni partenerul lui de explorare, nu doar cel care strânge jucăriile de pe jos.
Ce sunt jucăriile STEM, de fapt?
Poate că la prima vedere jucăriile STEM par doar niște jocuri mai „serioase”. Cu piese, circuite, rotițe, senzori, roboței sau experimente. De fapt, ideea din spatele lor este foarte simplă. Să îmbine joaca obișnuită cu învățarea unor lucruri din știință, tehnologie, inginerie și matematică, dar fără ca cel mic să simtă că „face școală”.
Jucăriile STEM nu se bazează doar pe apăsat de butoane și privit ce se întâmplă. Ele cer copilului să gândească, să încerce, să greșească, să repare, să modifice. Aici este esența lor. Copilul nu mai primește doar un rezultat gata făcut. Trebuie să înțeleagă și ce se întâmplă în spate, măcar la nivel simplu, potrivit vârstei lui.
Ce înseamnă acronimul STEM și de unde vine?
STEM vine din engleză, de la patru cuvinte:
S de la Science, adică știință
T de la Technology, adică tehnologie
E de la Engineering, adică inginerie, construcție, mecanică
M de la Mathematics, adică matematică
Pe scurt, jucăriile STEM sunt jucării care ating aceste domenii. Nu în mod teoretic, cu formule și definiții, ci prin joacă. De exemplu, un set de construcție cu roți dințate și angrenaje atinge partea de inginerie. Un mic circuit electric cu beculețe atinge tehnologia și știința. Un joc în care copilul trebuie să numere, să măsoare sau să compare atinge matematica.
Ideea de STEM a apărut mai serios în discuție prin școli și programe educaționale, în special în țările unde se punea problema pregătirii copiilor pentru meseriile viitorului. Apoi, treptat, conceptul a coborât din școli în zona de joacă, în jucării pe care le poți avea acasă, nu doar în laboratoare sau clase speciale.
Diferența dintre jucăriile STEM și jucăriile educative clasice.
La prima vedere, și un puzzle, și un joc cu litere, și un set STEM sunt „educative”. Și chiar sunt. Diferența este felul în care copilul învață folosind jucăria și ce fel de abilități antrenează.
O jucărie educativă clasică se concentrează de multe ori pe un singur lucru. De exemplu, să învețe literele, să recunoască formele, să numere până la 10. E foarte utilă, dar are un scop mai îngust.
O jucărie STEM, de obicei, combină mai multe lucruri în același timp. Gândire logică, experiment, testare, creativitate, explicații simple despre cum funcționează lumea. De exemplu, un set în care copilul construiește un pod de jucărie care trebuie să țină o anumită greutate. Nu face doar o construcție frumoasă. Trebuie să gândească stabilitatea, să testeze, să vadă ce ține și ce se prăbușește, să schimbe designul. Exact cum fac inginerii, dar la nivelul lui.
O altă diferență importantă este că jucăriile STEM pun accent mare pe „de ce” și „ce se întâmplă dacă”. Copilul nu doar repetă ceva. El investighează. Dacă schimb piesa asta, ce se întâmplă? Dacă pun mai multe baterii, becul se aprinde mai tare? Dacă schimb unghiul, mașinuța merge mai repede? Așa apar întrebările bune.
De ce au devenit jucăriile STEM atât de populare în rândul părinților?
Nu e doar un „trend nou”. Părinții caută tot mai des jucării STEM din câteva motive simple.
În primul rând, simt presiunea școlii și a viitorului. Mulți părinți se întreabă cum să își ajute copilul să nu se sperie de matematică, să nu urască fizica sau informatica. Jucăriile STEM sunt văzute ca o punte prietenoasă. Un fel de antrenament relaxat, care îl pregătește pe copil pentru materiile mai serioase, fără stres și comparații cu alți copii.
În al doilea rând, jucăriile STEM îi țin pe cei mici ocupați într-un mod mai activ. Nu doar butonat ecrane, nu doar privit desene. Copilul construiește, potrivește, măsoară, combină, greșește, râde, o ia de la capăt. Pentru mulți părinți, este o senzație plăcută să vadă că cel mic se joacă, dar în același timp învață ceva util.
Apoi, mai este și partea de timp petrecut împreună. Multe jucării STEM sunt gândite astfel încât să poți participa și tu ca părinte. Nu trebuie să știi fizică avansată. De multe ori este suficient să citești instrucțiunile împreună cu copilul și să vă puneți întrebări. „Hai să vedem dacă merge și așa.” Faptul că înveți alături de el creează o conexiune foarte frumoasă.
Și, în final, jucăriile STEM au devenit populare și pentru că le oferă copiilor un alt fel de satisfacție. Nu doar „am terminat jocul”. Ci „am construit ceva singur”, „am făcut un robot care chiar se mișcă”, „am reușit experimentul după ce nu mi-a ieșit prima dată”. Acest sentiment contează mult pentru încrederea în sine.
De ce merită să îi oferi copilului tău jucării STEM?
Jucăriile STEM nu sunt doar un „moft modern”. Ele chiar schimbă felul în care copilul învață și se uită la lume. În loc să memoreze lucruri, le testează. În loc să primească răspunsuri gata făcute, își caută singur explicațiile.
Gândește-te așa. Când îi dai o jucărie obișnuită, de multe ori el se joacă, se plictisește și trece la următoarea. Când îi dai o jucărie STEM, de multe ori apar întrebări, încercări, greșeli, reușite. Joaca durează mai mult, iar ceea ce rămâne în mintea lui este mai puternic.
Și nu este vorba doar despre școală și note. Este vorba despre cum învață să gândească, să caute soluții, să nu se sperie când ceva nu îi iese din prima.
Beneficii pentru gândirea logică și rezolvarea de probleme.
Orice set STEM are în spate o mică provocare. Trebuie să construiești ceva, să potrivești piese, să urmezi un circuit, să faci un experiment. Copilul nu poate să treacă prin asta fără să își folosească mintea.
De exemplu, dacă are un joc în care trebuie să construiască un traseu pentru bile, nu doar așază piese la întâmplare. Se uită, compară, testează. Dacă bila cade prea repede, schimbă panta. Dacă se blochează, schimbă poziția pieselor. Aici se antrenează gândirea logică, chiar dacă el nu o numește așa.
Acest fel de joacă îl învață să își pună întrebări simple, dar importante.
„De ce nu funcționează?”
„Ce pot schimba?”
„Ce am greșit?”
Asta este baza pentru rezolvarea de probleme. Nu doar în jocuri, ci și mai târziu, la teme, la proiecte și, într-o zi, la muncă.
În plus, jucăriile STEM îl obișnuiesc cu ideea că greșeala nu este un dezastru. Este doar un pas în proces. A construit un pod care s-a prăbușit? Nu e un eșec, este un test. Data viitoare îl face mai stabil. A greșit cablajul unui circuit și becul nu se aprinde? Verifică, schimbă, încearcă din nou. Așa învață să fie mai răbdător și să nu renunțe repede.
Cum ajută jucăriile STEM la creativitate și imaginație?
Kit STEM Inginerie structurala
Poate ai impresia că jucăriile STEM sunt doar „tehnice” și reci. În realitate, multe dintre ele cer o doză mare de imaginație.
Un copil care construiește cu piese magnetice sau cu un set de inginerie nu face doar niște forme mecanice. În mintea lui apar povești. Podul nu este doar un pod, este drumul spre un oraș nou. Robotul nu este doar o mașinărie cu roți, este un „personaj” care are o misiune.
Jucăriile STEM îi dau libertatea să creeze propriile modele. Poate începe cu un model din instrucțiuni, dar apoi îl schimbă, îl combină, îl îmbunătățește. Asta este creativitate în formă pură.
Și știi ce e interesant? Creativitatea nu înseamnă doar să desenezi frumos sau să scrii povești. Înseamnă și să găsești noi soluții la probleme. Să vezi mai multe variante acolo unde alții văd doar una. Jucăriile STEM fixe asta îl învață.
De multe ori, copiii mai timizi sau perfecționiști se tem să încerce lucruri noi, ca să nu greșească. Dar într-un joc STEM nu există „un singur răspuns corect” pentru orice. Asta îi relaxează. Își dau seama că pot schimba, pot încerca, pot inventa.
Jucăriile STEM și pregătirea pentru școală la materii precum matematica și științele.
Mulți copii încep să se teamă de matematică sau de științe destul de devreme. Li se par grele, pline de cifre și formule. Jucăriile STEM pot să schimbe această imagine.
Când un copil se joacă cu un set de măsurare, cu rigle, cântare sau recipiente gradate, el „face matematică”, dar într-un mod concret. Când construiește un turn și vede că se prăbușește dacă nu are bază solidă, el „face fizică” fără să știe cuvântul. Când plantează o sămânță în cadrul unui mic kit de știință și urmărește cum crește, el învață biologie.
Așa apare un lucru foarte important. Copilul ajunge să lege materia de la școală de lucruri reale, pe care le-a atins și le-a văzut. Când, mai târziu, profesorul îi explică despre forță, echilibru sau volum, el nu se uită la o formulă rece, ci își amintește de podul lui, de cuburile lui, de experimentul cu apa.
Jucăriile STEM mai fac ceva util. Îi învață pe copii să urmeze instrucțiuni pas cu pas. Multe seturi au schițe sau ghiduri cu etape. Copilul trebuie să le citească, să le înțeleagă, să le aplice. Asta îl ajută direct și la teme, și la lucrul cu manualele.
Pe termen lung, jucăriile STEM nu garantează că va iubi toate materiile. Dar cresc șansele să nu le respingă din start. Să fie curios, să întrebe, să încerce. Și asta, sincer, este deja un mare câștig.
Jucăriile STEM pe grupe de vârstă
Un lucru important la jucăriile STEM este să le alegi potrivit vârstei. Dacă sunt prea grele, copilul se frustrează. Dacă sunt prea simple, se plictisește. Hai să le luăm pe rând, pe etape de vârstă, ca să îți fie mai ușor să îți dai seama ce i s-ar potrivi.
Jucării STEM pentru preșcolari (2 – 5 ani)
La vârsta asta, copiii învață cel mai mult prin mâini și prin mișcare. Nu au răbdare să stea mult timp pe loc, nu pot urmări instrucțiuni complicate, dar sunt foarte curioși.
Pentru ei, jucăriile STEM arată mai mult ca niște jocuri simple de construit și potrivit:
-
cuburi mari de construcție
-
piese magnetice colorate
-
jocuri cu șuruburi mari și plăcuțe de înșurubat
-
seturi cu forme, culori, sortare și clasificare
-
jucării cu roți dințate mari, pe care le pot învârti și combina
Scopul nu este să învețe „fizică” sau „matematică”, ci să își formeze baza: coordonare mână-ochi, recunoașterea formelor, a culorilor, primele noțiuni de sus-jos, mare-mic, greu-ușor.
Foarte potrivite sunt și jucăriile care îi lasă să observe cauză și efect. Apasă un buton și se întâmplă ceva. Pun o piesă într-un loc și restul se mișcă. Astfel, încep să înțeleagă că acțiunile lor au rezultate.
Important pentru această vârstă: jucăriile să fie sigure, cu piese mari, rezistente și cu instrucțiuni simple, ideal cu imagini.
Jucării STEM pentru copii de școală primară (6 – 9 ani)
Kit STEM Introducere in programarea robotilor
Aici lucrurile devin și mai interesante. Copilul știe deja să citească (sau începe) și poate urmări pași mai clari. Este vârsta perfectă pentru seturile STEM care îmbină jocul cu primele concepte mai serioase.
Pentru 6 – 9 ani sunt foarte potrivite:
-
seturi de construcție cu modele de mașini, poduri, clădiri
-
jocuri cu trasee pentru bile și gravitație
-
primele kituri de experimente științifice simple (vulcani, reacții sigure, apă, magnetism)
-
jocuri de logică cu provocări de tip „cum ajunge piesa de aici până acolo”
-
seturi cu circuite electrice simple, cu beculețe și sunete
-
roboței de inițiere care se programează foarte ușor, prin butoane sau carduri
La această vârstă, jucăriile STEM îi ajută să lege ce văd la școală de ce văd în realitate. De exemplu, învață la matematică despre măsură, numărare, spațiu. În joc, chiar folosesc rigle, numără piese, calculează câte bucăți le mai trebuie.
Este și perioada ideală să învețe că greșeala nu este o tragedie. Un pod care pică, un experiment care nu iese din prima, un circuit care nu funcționează îi dau ocazia să încerce din nou. Tu îl poți încuraja: „Nu a mers acum. Ce crezi că putem schimba?”
Jucării STEM pentru copii mai mari (10+ ani)
Kit STEM Laboratorul de genetică
După 10 ani, mulți copii încep să arate interese mai clare. Unii sunt fascinați de roboți, alții de experimente chimice, alții de construcții complicate sau de programare. Aici jucăriile STEM pot deveni deja destul de avansate, aproape ca niște mini kituri pentru „mici ingineri”.
Pentru 10+ ani sunt potrivite:
-
seturi complexe de construcție cu angrenaje, motoare și piese tehnice
-
kituri de robotică ce se conectează la calculator sau tabletă
-
seturi de programare prin blocuri vizuale, în care își pot crea singuri mici jocuri sau animații
-
kituri de electronică pentru începători, cu microcontrolere simple și proiecte ghidate
-
experimente de chimie și fizică mai detaliate, cu explicații clare și reguli de siguranță
La această vârstă, copiii pot lucra la proiecte care durează mai multe zile. Pot urmări manuale mai groase, pot nota ce observă, pot compara rezultate. Pentru unii dintre ei, aceste jucării devin un adevărat hobby.
Un alt avantaj este că jucăriile STEM pentru copiii mai mari îi pot ajuta să își descopere pasiunile. Poate nu știai că îi place programarea până nu a stat două ore concentrat să facă un robot să meargă pe o linie. Sau că i se potrivește partea de construcții, până când a proiectat singur un model cu mai multe etaje.
Desigur, nu toți copiii vor iubi același tip de seturi. Unii se simt mai bine în zona de experimente „de laborator”, alții preferă mecanica sau tehnologia. Ideea este să îi oferi ocazii diferite, ca să își poată da singur seama ce îl atrage mai mult.
Cum alegi jucăriile STEM potrivite pentru copilul tău?
Când intri în lumea jucăriilor STEM, e ușor să te simți pierdut. Sunt multe cutii colorate, toate promit că dezvoltă ceva: creativitatea, logica, gândirea critică. Întrebarea este alta: ce i se potrivește cu adevărat copilului tău, acum, la vârsta și nivelul lui de răbdare și interes?
Adevărul este că nu există „cea mai bună jucărie STEM” pentru toți. Există jucăria potrivită pentru copilul tău, pentru etapa în care se află. Hai să vedem la ce merită să fii atent.
Ce criterii contează cu adevărat: siguranță, vârstă, interese.
Primul lucru la care te uiți nu ar trebui să fie nici prețul, nici cât de spectaculoasă arată jucăria, ci siguranța. Verifică vârsta recomandată pe ambalaj. Dacă are multe piese mici și copilul este încă în faza în care bagă totul în gură, mai bine amâni.
Apoi, gândește-te la vârsta reală, dar și la „vârsta de dezvoltare” a copilului. Un copil de 7 ani foarte atent și pasionat de construit poate face față unui set pentru 8-9 ani. În schimb, un copil de 9 ani care se plictisește repede s-ar descurca mai bine cu un set simplu, cu pași clari și rezultate rapide.
Un alt criteriu important sunt interesele lui. Îi plac roboțeii și tehnologia sau preferă să deseneze și să construiască?
Poți urmări:
-
dacă îi plac mașinuțele, s-ar putea să adore seturile cu mecanisme și roți
-
dacă e fascinat de natură, i se potrivesc kiturile cu plante, apă, lumină
-
dacă îi place să afle „de ce” se întâmplă lucrurile, poate fi atras de experimente științifice
Nu în ultimul rând, gândește-te la nivelul lui de răbdare. Unele seturi se fac în 10-15 minute, altele în câteva ore, în mai multe zile. Pentru un copil nerăbdător, un proiect prea lung poate deveni frustrant, chiar dacă jucăria este bună.
Cum echilibrezi jucăriile STEM cu bugetul familiei?
Să fim sinceri. Unele jucării STEM pot fi destul de scumpe, mai ales cele cu roboți, motoare sau electronică. Dar asta nu înseamnă că doar aceste seturi „merită”.
Poți gândi lucrurile așa: mai bine o jucărie STEM de calitate, cu care se joacă de zeci de ori, decât multe jucării ieftine, care ajung rapid într-o cutie uitată.
Ca să îți fie mai ușor:
-
stabilește un buget dinainte și caută în acea zonă
-
gândește-te dacă jucăria poate fi folosită în mai multe feluri, nu doar într-un singur proiect
-
vezi dacă poate fi „crescută” în timp, adică să adaugi piese sau seturi noi mai târziu
Există și multe jucării STEM simple și accesibile: jocuri de logică, seturi de construcție fără piese electronice, kituri de experiment cu materiale de bază. Nu tot ce este educativ are nevoie de ecrane sau tehnologii complicate.
Și încă ceva important. Poți combina jucăriile cumpărate cu ce ai deja în casă: pahare gradate, apă, făină, sare, elastice, hârtie, cutii. Uneori, un singur set STEM devine baza pentru mai multe experiențe, dacă îl completezi cu lucruri obișnuite.
Greșeli frecvente când cumperi jucării STEM și cum le eviți.
Se întâmplă des ca părinții să cumpere din entuziasm, iar copilul să nu fie deloc impresionat. Nu este un capăt de țară, dar se poate evita.
O greșeală des întâlnită este să alegi o jucărie doar pentru că „arată spectaculos” în poze. Da, lumini, sunete, roboți mari. Dar dacă tot ce face copilul este să apese un buton și să privească, nu prea mai este joacă STEM, ci doar „spectacol”. Caută jucării în care copilul chiar construiește sau decide ceva.
Altă greșeală este alegerea unor jucării mult peste nivelul lui. Poate îți spui: „o să îi trebuiască și mai târziu, iau ceva mai greu de acum”. Problema este că, dacă nu reușește să o folosească acum, s-ar putea să o respingă și mai târziu. Este mai sănătos să pornești cu ceva puțin provocator, dar realizabil.
Se întâmplă și invers. Cumpărăm jucării prea simple pentru vârsta copilului, doar pentru că sunt mai ieftine sau „par sigure”. Rezultatul este plictiseala. Dacă după 5 minute a terminat tot și nu mai are ce să descopere, jucăria nu își face treaba.
O altă capcană este să alegi jucăria doar după ce își dorește copilul „fix în momentul ăla”, mai ales dacă a văzut o reclamă. Poți să îl asculți, dar merită să verifici și tu: ce dezvoltă jucăria, cât timp crezi că o va folosi, nu este doar un efect de moment?
Și mai este o greșeală pe care nu o vedem imediat. Să cumperi jucăria și să o lași complet pe seama copilului, fără să participi deloc. Unele jucării STEM au nevoie la început de un mic „start” din partea ta. Citești instrucțiunile, faceți împreună primele două proiecte, apoi îl lași să exploreze singur. Fără acest început, unii copii abandonează, pentru că nu știu de unde să înceapă.
Dacă ții cont de aceste lucruri, șansele sunt mari ca jucăria STEM să nu fie doar încă o cutie pe raft, ci un prieten bun de joacă și învățare.
Idei de activități și jocuri cu jucării STEM acasă
Poate te întrebi ce faci, concret, cu jucăriile STEM acasă, în afară de a le da copilului cutia și „descurcă-te”. Adevărul e că jucăriile acestea pot deveni greu de folosit dacă nu aveți un mic ritual sau niște idei clare de joacă.
Hai să le luăm pe rând, cu exemple simple.
Cum te poți juca împreună cu copilul folosind jucăriile STEM?
Cel mai valoros lucru nu este jucăria, ci faptul că îl ai pe „hai să vedem împreună”. Copilul nu are nevoie să fii profesor. Are nevoie să fii curios cu el.
Poți să pornești așa:
„Hai să vedem ce poate să facă jocul ăsta.”
„Tu cum ai începe?”
„Ce crezi că se întâmplă dacă schimbăm piesele între ele?”
Dacă are un set de construcție, puteți stabili o misiune. De exemplu:
„Construim un turn care să fie mai înalt decât sticla asta.”
„Facem un pod pe care să treacă mașinuța fără să cadă.”
Dacă aveți un kit de experimente, puteți face un „mini laborator” pe masă. Pui un prosop, pregătiți boluri, apă, ce mai trebuie și îi dai rolul de „șef de laborator”. Tu doar citești pașii și îl lași pe el să facă cât mai multe mișcări.
Important este să pui întrebări mai des decât dai răspunsuri. În loc de „nu așa se face”, poți să spui „hai să vedem de ce nu merge, ce ai schimba?”. Așa copilul simte că are control și că tu ești partener, nu examinator.
Activități simple STEM cu obiecte pe care le ai deja în casă.
Nu ai nevoie mereu de seturi complicate. Poți face activități STEM și cu lucruri foarte banale. Asta îl învață și pe copil că știința nu există doar în cutii frumos ambalate, ci peste tot în jur.
Câteva idei simple:
1. Turnul „cel mai rezistent”
Folosiți cărți, cuburi, cutii mici. Îi propui copilului să construiască un turn cât mai înalt. Apoi testați: ce tip de bază îl face mai stabil, dreptunghiulară sau pătrată? Ce se întâmplă dacă pune piesele grele sus sau jos? Aici vorbiți despre echilibru, greutate, stabilitate, fără formule.
2. Bărcuțe care plutesc
Ai nevoie de un lighean cu apă și câteva materiale: hârtie, folie, burete, capace de plastic. Întrebarea este: ce plutește și ce se scufundă? Copilul poate să ghicească înainte, apoi să testeze. Apoi puteți încerca să construiți o bărcuță care să țină cât mai multe monede fără să se scufunde. Aici apar noțiuni simple de flotabilitate și distribuirea greutății.
3. Cursa bilelor sau a mașinuțelor
Poți folosi role de carton, cartoane tăiate sau cărți puse în pantă. Construiți un traseu și încercați un unghi mic, apoi unul mai mare. Care face bila să meargă mai repede? Puteți cronometra cu telefonul. Fără să își dea seama, copilul testează gravitația și viteza.
4. Clasificare și sortare „ca un om de știință”
Strângeți nasturi, capace, piese mici. Îi propui copilului să le sorteze: după culoare, după mărime, după formă. Apoi îl întrebi: „Mai găsim o regulă nouă?”. E o activitate foarte bună pentru cei mai mici, pregătește terenul pentru matematică și logică.
Toate aceste jocuri pot fi făcute de mai multe ori, cu mici variații. Nu trebuie să fie perfecte. Contează procesul, nu „experimentul ca la carte”.
Cum încurajezi copilul să pună întrebări și să experimenteze?
Mulți copii pornesc cu întrebări, dar uneori se blochează dacă aud prea des „acum nu am timp” sau „așa e și gata”. Nu o spunem cu răutate, ci din oboseală. Dar, pas cu pas, ei învață că nu merită să întrebe.
Poți schimba asta cu câteva obiceiuri mici:
Când nu știi răspunsul, spune sincer: „Nu știu sigur. Hai să ne gândim. Tu ce crezi?”. Poți căuta ulterior explicația, dar primul pas este să îl lași pe el să ghicească, să își folosească mintea.
Foloseste des întrebări de tipul:
„Ce observi?”
„Ce e diferit față de data trecută?”
„Cum am putea afla?”
Și, foarte important, laudă procesul, nu doar rezultatul. În loc de „vai, ce deștept ești”, poți spune „mi-a plăcut că nu ai renunțat când nu a mers din prima” sau „ai avut o idee bună să schimbi piesele între ele”. Așa copilul învață că efortul și curiozitatea sunt apreciate, nu doar reușita finală.
Curiozitatea se hrănește cu libertate de a testa și cu siguranța că nu va fi certat pentru greșeli. Jucăriile STEM sunt un teren excelent pentru asta.
Jucăriile STEM, ecranele și jocul liber – cum găsești echilibrul?
Poate te gândești: „Dacă insist pe jucării educative, nu o să par că îl stresez prea mult cu învățatul?”. E o întrebare foarte normală. Cheia este echilibrul. Nici doar jucării „care învață ceva”, nici doar ecrane sau joacă dezordonată.
Jucăriile STEM ar trebui să fie o parte din universul lui, nu tot universul.
Cât timp e potrivit pentru joaca cu jucării educative structurate?
Nu există un număr perfect de minute. Fiecare copil are altă răbdare, alt ritm. Dar te poți ghida după câteva idei simple.
La preșcolari, este suficient să aveți sesiuni scurte, de 10–20 de minute, în care explorați un set sau o activitate, apoi îl lași liber să continue cum vrea, sau să schimbe jocul.
La copiii de școală, poți avea perioade de 30–40 de minute în care lucrați la un proiect mai serios: construiți ceva, faceți un experiment cap-coadă. Dacă vezi că obosește sau devine iritat, pauza este mai importantă decât să „terminați proiectul”.
Important este ca joaca structurată să nu devină o obligație. Nu „azi trebuie să ne jucăm cu jucăria asta, că e educativă”. Mai bine: „azi ai chef să continuăm la podul ăla de ieri?”.
Cât despre ecrane, jucăriile STEM nu trebuie să înlocuiască tot timpul petrecut acolo, dar îl pot echilibra. Dacă are o oră de tabletă, poate aveți și o jumătate de oră de construit sau experimentat.
Cum combini jucăriile STEM cu jocul liber și activitățile în aer liber?
Kit STEM de Explorare a Insectelor si a Lumii Acvatice
Jocul liber este la fel de important ca jocul ghidat. Copilul are nevoie și de momente în care să inventeze reguli, să amestece jucăriile, să folosească seturile STEM în moduri neprevăzute.
De exemplu, poate combina piesele unui set de construcție cu figurinele lui preferate și creează un oraș. Sau folosește un robot programabil într-o poveste cu „misiuni” prin casă. Să știi că este perfect în regulă. Chiar este de dorit.
Și afară poți folosi idei STEM foarte ușor. Puteți:
-
să observați umbrele și cum se schimbă pe parcursul zilei
-
să construiți „baraje” din pietre la marginea unei bălți
-
să comparați care obiect cade mai repede de pe un banc
-
să numărați pașii, să măsurați distanțe aproximative
Așa copilul vede că știința nu trăiește doar pe birou, în casă, ci și în parc, în curte, pe stradă.
De ce contează implicarea părintelui mai mult decât jucăria în sine?
Poți avea cea mai bine gândită jucărie STEM, dacă este lăsată mereu în cutie, nu ajută prea mult. De cele mai multe ori, ceea ce îl face pe copil să o descopere este timpul petrecut cu tine.
Nu trebuie să te pricepi la tehnologie sau la științe. Copilul nu are nevoie să îi explici teoria, ci să fii acolo, să îl asculți, să te minunezi alături de el:
„Serios? Chiar merge și așa?”
„Nu m-aș fi gândit la varianta asta.”
Prezența ta îi dă curaj să încerce și să greșească. Îi arată că munca lui e importantă. Că merită să îți arate ce a construit, ce a descoperit.
Pe termen lung, va uita numele multor jucării, dar își va aminti cum ați stat împreună pe jos, printre piese, cum ați râs când s-a dărâmat tot și ați luat-o de la capăt. Asta construiește nu doar abilități, ci și relația dintre voi.
Concluzie
Ce sunt jucăriile STEM și de ce merită să le oferi copilului tău pe termen lung?
Dacă ar fi să rezumăm simplu: jucăriile STEM sunt jucării care îl ajută pe copil să înțeleagă lumea în timp ce se joacă. Îi pun în față provocări, nu doar efecte spectaculoase. Îl încurajează să gândească, să testeze, să greșească, să repare.
Pe termen lung, îl ajută:
-
să își dezvolte gândirea logică și răbdarea
-
să fie mai creativ și mai încrezător în ideile lui
-
să vadă matematica și științele ca pe ceva concret, nu doar ca pe niște lecții grele
-
să nu se teamă de lucrurile noi, ci să le exploreze
Nu vor face din el „geniu în fizică” peste noapte, și nici nu trebuie. Dar pot pune o bază sănătoasă: curiozitate, plăcerea de a înțelege, încredere că poate găsi soluții.
Mesaj de încurajare pentru părinții care vor să înceapă cu jucării STEM
Nu ai nevoie să schimbi toate jucăriile din casă. Nu trebuie să ai un buget imens. Poți începe foarte simplu: un singur joc de construcție mai complex, un mic set de experimente sau chiar câteva activități făcute cu ce aveți deja în casă.
Cel mai important pas nu este ce cumperi, ci cum vă jucați. Dă-i voie copilului să conducă uneori, pune întrebări, joacă-te cu el, nu doar „supraveghează”. Acceptă și haosul, și greșelile, și proiectele neterminate. Fac parte din învățare.
Și dacă ai un moment de îndoială, poți să îți amintești ceva simplu. De fiecare dată când copilul tău spune „dar de ce?” și tu răspunzi cu „hai să vedem”, deja faci educație STEM, chiar dacă nu folosești deloc cuvântul.



